Les 1: ready for take-off

Les: 1 – Gemaakte uren: 0:55. Totaal aantal uren: 0:55

Ik heb er een paar weken op moeten wachten, maar zaterdag was het dan eindelijk zover: tijd voor de eerste praktijkles. Ik was al vroeg wakker, en maakte me wel wat zorgen over het weer. Grijze, laag hangende wolken en veel miezer. Dat is geen VMC! Maar als de voorspellingen uit zouden komen zou het in de middag opklaren. Mijn les stond gepland voor 12:30, dus: fingers crossed.

In de hangaar

Ruim op tijd ben ik vertrokken richting Teuge. Er zou toch maar eens file staan (om 11:00 op zaterdag)…, en ik kwam dus ook een half uur te vroeg aan bij de hangaar van Special Air Services. Even een kopje koffie drinken dus, maar al gauw kwam mijn instructeur binnen lopen om kennis te maken. Even door de intake en de formaliteiten heen, en toen konden we beginnen met de “walk-around”, de inspectie van het vliegtuig die je voor iedere vlucht moet doen.

We zouden gaan lessen in de PH-TGM, een Cessna 172N uit 1979 met wat extra technische snufjes, zoals een digitale Garmin attitude indicator en een GPS-navigatiesysteem. De walkaround liet geen afwijkingen zien, dus het werd tijd om de kist (jaja, zo noemen we dat) naar buiten te rollen. En dat gaat gewoon lekker met de hand. Geen pushback dus…

De PH-TGM

Startup en taxi

Na te zijn ingestapt (gelukkig genoeg ruimte voor iemand van 1,97 m) mocht ik aan de gang met het starten van de motor. Door mijn flightsim-kennis wist ik de checklist keurig te volgen, met een draaiende propeller als resultaat. So far, so good. En toen kwam het taxiën. De bediening van het neuswiel is gekoppeld aan het staartroer, en dat wordt bediend met de pedalen. Met de voeten dus. Hiermee kun je ongeveer 10 graden draaien. Wil je scherper draaien, dan moet je aan één kant de rem gebruiken, wat met dezelfde pedalen gaat. Een techniekje dat je even onder de knie moet krijgen. Daarom hebben we eventjes een rondje over het vliegveld getaxied, om hier even aan te wennen. Uiteindelijk eindigden we bij het begin van baan 26 waar we onze run-up hebben gedaan. Alles in orde, dus: let’s go!

Take-off

Met mijn zojuist geleerde taxi-skills draaide ik de PH-TGM keurig de baan op, netjes op de middenlijn. Wat ik niet had verwacht, is dat ik ook meteen zelf de take-off mocht uitvoeren. Dat betekent: het gas vol open en op 55 kts (knopen . 1 kt = 1,85 km/h) langzaam de yoke naar achteren en daar gingen we de lucht in. Wat een geweldig gevoel is dat, om dit voor het eerst zelf te doen. We klommen lekker door, naar ongeveer 3000 ft (1 ft = 30,5 cm).

Cruise en landing

Uitzicht op Deventer

Eenmaal in de lucht heb ik een beetje kunnen wennen aan het gevoel van vliegen. Klimmen, dalen, bochten draaien, glijden, alles kwam eventjes kort voorbij. In de volgende lessen gaan we dit natuurlijk verder verbeteren, maar het was leuk om alles een keertje te mogen doen. We vlogen via Apeldoorn naar het oosten, richting Deventer, en toen zuid richting Zutphen, om uiteindelijk via Bussloo uit te komen op reporting point SIERRA, het punt waar je altijd overheen moet als je naar Teuge vliegt. Hier nam Sander, de instructeur het van me over. Want om nou meteen in de eerste les een circuit te gaan vliegen en te gaan landen, was een beetje teveel van het goede. Er stond ook een behoorlijke cross-wind op de baan, dus ik liet de landing graag over aan Sander, die de kist keurig neerzette op baan 26.

Afronding

Nadat ik terug had getaxied naar de hangaar hebben we de motor uitgezet (uiteraard ook weer d.m.v. een checklist) en samen de kist weer naar binnen gerold. Toen nog even het logboek van het vliegtuig ingevuld (iedere vlucht moet genoteerd worden) en daarna kreeg ik ook mijn persoonlijke pilot-logboek, waarin 55 minuten vliegtijd konden worden genoteerd. De eerste 55 minuten staan dus genoteerd. Op naar de >45 uur die nodig zijn voor het PPL-brevet. Deze eerste vlucht was fantastisch, en ik kan niet wachten om weer de lucht in te gaan. Helaas wordt dat pas 8 november, maar daarna heb ik vijf maanden lang iedere week een lesuur vastgelegd. Wordt dus zeker vervolgd….

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *