Les 3: Glijvlucht

Les: 3 – Gemaakte uren: 0:40. Totaal aantal uren: 2:25

Vandaag heb ik voor het eerst op zondag gelest. Omdat mijn vaste instructeur Sander niet op zondag werkt, ben ik vandaag de lucht in gegaan met Mirella. Ook leuk om eens met iemand anders te vliegen! En Mirella is net zo’n baken van rust als Sander, wat een heel vertrouwd gevoel geeft.

Het was even afwachten of we de lucht wel in konden, want er hing aan het begin van de les nog een hardnekkige mist over Teuge. Wettelijk mochten we vliegen (het zicht was meer dan 1500 meter en er was geen bewolking), maar 1500 meter is eigenlijk niet genoeg om veilig te vliegen. We willen eigenlijk minimaal 4-5 km zicht hebben. We begonnen dus maar gewoon met de vluchtvoorbereiding, waar we deze keer iets meer tijd voor hebben genomen. Ondertussen hielden we het live-weerbericht in de gaten, en we zagen dat het zicht langzaam beter werd.

Mist op Teuge

De vluchtvoorbereiding ging volgens het ANWB-model: Aircraft, Notams, Weather, Briefing.

We begonnen met de A van Aircraft: Is het luchtwaardigheidscertificaat nog geldig? Is het onderhoud goed uitgevoerd en afgetekend, en is de kist nog verzekerd? Daarna de N: zijn er relevante NOTAMs (notices to airmen) waar we rekening mee moeten houden? Vervolgens de W: hebben we VMC? En zo ja: blijft dat zo gedurende de hele vlucht? En tenslotte de B: wat gaan we vandaag precies doen tijdens de vlucht?

De ANWB duurde ongeveer een half uurtje, en inmiddels was het zicht bijna 4 km. Dat gaf ons voldoende vertrouwen om te beginnen aan de walkaround en te gaan vliegen.

Na de taxi en run-up was het weer zover: de take-off. Deze was niet helemaal volgens het boekje. Tijdens de start slingerde ik flink over de baan, doordat ik veel te hard met mijn voeten bij probeerde te sturen. En na de liftoff vergat ik rechts voet te geven (met vol gas wil je vliegtuig vanzelf naar links, dus je moet met je staartroer de neus naar rechts draaien), waardoor ik een flinke afwijking van de baan had. Ahum… dat moet volgende keer beter!

Boven de mist schijnt de zon

Vandaag stond de glijvlucht op het programma. De glijvlucht voer je uit als bijvoorbeeld je motor uitvalt. Het blijkt dat je met een snelheid van 65 kts dan de grootste afstand kan afleggen in de Cessna C172. Op 3000 ft mocht ik het gas helemaal dicht zetten (de motor blijft dan nog wel stationair draaien, want de motor uitzetten doen we niet tijdens lessen). Hierdoor gaat het vliegtuig vanzelf dalen, en door de neusstand aan te passen kun je dan precies een snelheid van 65 kts bereiken. In een normale daling hou je ongeveer 500 ft/min daalsnelheid aan. Dit levert ongeveer een snelheid van 95 kts op. Maar bij een glijvlucht ga je dus veel langzamer. Je merkt daardoor ook dat het vliegtuig wat traag reageert. De besturing wordt bij die lage snelheid een beetje “sloppy”. Na te zijn gedaald tot 1500 ft zijn we weer teruggeklommen tot 3000 ft en hebben we de glijvlucht nog een keer ingezet. Dit ging prima. En het was prachtig weer boven de mist!

Toen was het al weer tijd om terug te keren naar het veld. Tijdens de daling bleek dat er toch nog wel wat mist hing op 700 ft, wat precies de circuithoogte is. Goed uitkijken dus, want we zijn nog steeds zelf verantwoordelijk voor separatie met andere vliegtuigen! En goed luisteren naar de radio, want iedereen in het circuit vertelt waar hij zit en wat hij gaat doen. Om die reden moesten we ook even een 360-gradenbocht draaien, zodat we niet te dicht bij ander verkeer in de buurt kwamen. Daarna zijn we het circuit ingevlogen, en via downwind naar base voor baan 08. En toen de landing: samen met Mirella heb ik voor het eerst de daling naar de baan zelf uitgevoerd, en uiteindelijk de kist netjes op de baan gezet. Er stond erg weinig wind, dus perfect om een landing te oefenen. En wat een kick als je de kist netjes op de middenlijn neerzet!

De vlucht op Flightradar24.com

Uiteindelijk hebben we maar 40 minuten kunnen vliegen, omdat we later moesten starten door de mist. Maar ik was al lang blij dat de les überhaupt door kon gaan. Op naar les 4, waarin we de “slow flight” gaan oefenen. Nu al zin in!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *