Les 11: RT in de praktijk

Les: 11 – Gemaakte uren: 1:00. Totaal aantal uren: 9:35

Vandaag was het interessant vliegweer. Blauwe lucht werd afgewisseld met fikse buien, waardoor het in de buurt van buien af en toe behoorlijk turbulent was. Maar het zicht was goed, en de wolken hingen hoog genoeg, dus we zijn lekker de lucht in gegaan.

Voor het eerst mocht ik vandaag de RT compleet zelf doen. Dus voor het taxiën heb Teuge Radio verzocht om de meest actuele informatie (aerodrome information), en ook vandaag was baan 26 in gebruik. Na het taxiën en de run-up meldde ik een “line-up 26” en zijn we opgestegen met een stijgende bocht richting het oosten. Iets voorbij Deventer heb ik de steile bocht nog een paar keer geoefend, zowel linksom als rechtsom. Met name bij de bocht linksom heb ik soms nog moeite om de hoogte goed vast te houden, maar de bocht viel binnen de acceptabele grenzen.

Blauwe lucht en regenwolken

Na de oefening zijn we teruggevlogen via Busloo richting SIERRA. Het was aardig druk in het circuit, en door de regen was het zicht soms minder dan normaal. Goed luisteren dus naar de radio, om te horen wie er allemaal nog meer in de buurt vliegen en wat hun plannen zijn. Tijdens het aanvliegen vanaf SIERRA richting het circuit hoorden we bijvoorbeeld dat een andere vlucht op beginning downwind zat, waardoor wij eventjes een 360-graden bocht moesten draaien om ruimte te maken. Dit hebben we later nog twee keer moeten doen. Verkeer in het circuit heeft nou eenmaal voorrang op invoegend verkeer.

Eenmaal in het circuit heb ik een paar touch-and-go’s uitgevoerd. De wind was niet heel sterk (5 kts) en stond vrijwel recht in het verlengde van de baan, dus er was weinig cross-wind. Een ideale dag om landingen te oefenen dus. In totaal heb ik 4 landingen gemaakt, waarbij de laatste 2 landingen volledig zonder hulp gingen. In het circuit moest ik natuurlijk goed opletten op het verkeer, en ook de RT zelf doen. Dit ging me erg goed af, en ik kreeg dan ook complimenten voor mijn vliegerschap en “situational awareness”. Net als bij autorijden geldt: goed uitkijken en rekening houden met het verkeer is misschien wel het moeilijkste deel.

De vlucht op Flightradar24. Klik voor een filmpje!

Na de landing zijn we rustig terug getaxied, en in de briefing liet Sander me weten dat de volgende lessen gericht zullen zijn op de eerste solovlucht. Dat kan binnen een paar lessen al gebeuren, dus ik neem de volgende weken maar een setje schone kleren mee. Het is namelijk traditie dat je een paar emmers water over je heen krijgt na je eerste solovlucht, bij wijze van “luchtdoop”.

 

De eerste solovlucht wordt nooit van tevoren aangekondigd, maar gebeurt als het weer het toelaat en de instructeur denkt dat je er aan toe bent. Spannend!

In de tussentijd blijven we procedures herhalen (noodlanding, steile bocht, klimmen, dalen, enz.) en na de eerste solovlucht gaan we langzaam nadenken over het navigeren. Wordt dus weer vervolgd!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *