Les 12: Rekenen

Les: 12 – Gemaakte uren: 0:00. Totaal aantal uren: 9:35

Al voor de tweede week op rij kon er niet gevlogen worden vanwege het slechte weer. Vorige week was het mistig, en deze week hing de bewolking te laag om fatsoenlijk te kunnen vliegen.

Om toch wat te kunnen doen zijn we aan de slag gegaan met wat theoriewerk: het berekenen van de “Mass and Balance”, “Fuel” en de “Performance”.

Voor iedere vlucht moet je uitrekenen of je niet te zwaar beladen bent (mass), en of de verdeling van je gewicht binnen de gestelde grenzen blijft (balance). Hiervoor moet je voor iedere passagier, de bagage en de brandstof zowel het gewicht als het moment uitrekenen, en dit uitzetten in een M&B-grafiek om te checken of je getallen binnen de limieten vallen.

Eerst moet je dus uitrekenen hoeveel brandstof je nodig hebt voor de vlucht. Je moet daarbij rekening houden met taxitijd, tijd om eventueel uit te wijken, 45 minuten extra reserve, en eventueel nog extra brandstof die je mee wil nemen. Deze brandstof moet je daarna weer in je M&B-berekening opnemen (want brandstof weegt natuurlijk ook wat!)

De deur bleef helaas dicht vandaag.

Als de M&B is eenmaal is uitgerekend moet je ook nog kijken wat de prestaties van je vliegtuig zijn met het berekende gewicht. Je moet namelijk weten hoe lang de startbaan moet zijn om op te kunnen stijgen, en hoe lang de landingsbaan moet zijn om te kunnen landen. Dit is afhankelijk van het gewicht van je vliegtuig. De prestaties hangen ook af van de luchttemperatuur en -druk (als de lucht een lagere dichtheid heeft heb je minder lift!), en dit is allemaal op te zoeken in tabellen die in het handboek van het vliegtuig staan. Ook moet je rekening houden met de soort ondergrond. Als je op een grasbaan landt heb je een langere landing- en startbaan nodig. En tenslotte is de wind belangrijk. Bij een flinke tegenwind heb je een kortere baan nodig om op te stijgen, omdat je snelheid t.o.v. de wind al gauw hoog is (en dat is de snelheid die de lift bepaalt!).

Ik heb samen met Mirella een fictieve vlucht genomen en alle berekeningen uitgevoerd. Het ging een paar keer fout omdat ik vergat om eenheden om te rekenen (kg, liter, USG, pounds, meters, feet…. er worden nogal wat eenheden gebruikt), maar uiteindelijk viel het kwartje en bleek het vooral een kwestie te zijn van goed opzoeken en goed opletten.

De reis naar Teuge was dus niet voor niets, maar ik hoop wel dat volgende week het weer goed genoeg is om weer de lucht in te gaan. Want daar doe je het tenslotte toch voor!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *