Les 18: Progress check – deel 1

Les: 18 – Gemaakte uren: 1:15. Totaal aantal uren: 15:55

Bij binnenkomst vandaag kreeg ik te horen dat ik door ziekte van Sander vandaag weer een keer met Mirella zou gaan vliegen. Mirella had de TGM al getankt en ontsmet, dus we konden direct aan de briefing beginnen.

De TGM stond er weer klaar voor

Zoals gepland gingen we vandaag beginnen met de Progress-check. Dit is een soort tussentijdse test die je moet hebben afgerond voordat je aan je eerste solo mag beginnen. Tijdens de briefing hebben we eerst alle noodprocedures besproken, zoals een motorbrand tijdens het starten, een EFATO (Engine Failure After Take Off), een brand tijdens de vlucht, enz. Deze konden allemaal worden afgevinkt. We spraken af om richting Zwolle te vliegen, en onderweg het lijstje één voor één af te vinken.

Het starten van de motor, het taxiën, het radiocontact en de take-off zijn inmiddels gesneden koek. Dit ging allemaal keurig volgens de procedures en checklists, en we verlieten het circuit vanaf baan 08 in noordoostelijke richting, zoals voorgeschreven op Teuge. Het was prachtig weer, met strakblauwe lucht en hier en daar een stapelwolkje. Een stuk rustiger dan vorige week dus.

We klommen door naar 2500 ft, en daar begon de eerste oefening: slow flight bij 60 knopen. De eerste keer mislukte het grandioos. Althans, ik bereikte de slowflight wel maar was vergeten om goed mijn richting in de gaten te houden, waardoor we bijna 40 graden naar het noorden waren gedraaid tijdens de oefening. Ahum, beetje slordig. Nog maar een keertje doen dan. De tweede keer ging het gelukkig wel helemaal goed. Dus: check!

De tweede oefening was de approach to stall zonder flaps en met flaps. Hierbij ga je steeds langzamer vliegen, tot 5 knopen boven je Stall-snelheid en dan voer je de recovery uit. Je gaat dus niet volledig in de stall. Belangrijk hierbij is dat je wel wat vermogen op laat staan, omdat je anders veel te snel afremt en alsnog de stall in kan vliegen. Ook deze oefeningen gingen prima: check.

Nu was het tijd voor de volledige stall. Dit is in feite niet zo’n moeilijke oefening. Je trekt je neus op en laat de snelheid teruglopen, terwijl je wel je hoogte en richting constant houdt. Op een gegeven moment wordt je snelheid kritisch laag. Je hoort het stallfluitje en uiteindelijk merk je dat je lift weg is en je naar beneden dwarrelt. De oplossing is even simpel: neus naar beneden drukken en gas geven. En voor je het weet vlieg je weer keurig recht en heb je weer controle: check.

Ook hebben we (voor het eerst) de stall in een dalende bocht gedaan. Dit is een situatie die kan voorkomen wanneer je tijdens de landing van base naar final draait (oftewel: je laatste bocht om voor de baan uit te komen). Je vliegt dan met lage snelheid in een flauwe bocht (20 graden) met flaps uit. Als je op dat moment te langzaam zou gaan, dan kun je in een stall raken terwijl je in de bocht zit. Dit is potentieel gevaarlijk, omdat je erg laag zit en je niet goed kan renoveren door je neus omlaag te drukken. De oplossing is dan om eerst uit de bocht te komen zodat je recht vliegt, en dan vol gas te geven. Als er ruimte is mag je je neus nog wat drukken, maar dit is niet nodig. We hebben deze oefening op 2500 ft uitgevoerd, maar wel zonder de neus te drukken. Ook deze oefening ging goed: check.

Veel zwevers vandaag

Inmiddels waren we weer in de buurt van Deventer, en zijn we weer richting Bussloo en Sierra gevlogen. Ondertussen de “approach checklist” uitgevoerd, zodat we keurig op 700 ft het circuit in konden vliegen. Het was vrij druk in het circuit, en er waren ook nog zwevers actief én banner-towing (reclameslepen), dus het was voortdurend opletten geblazen. Circuitjes vliegen is inmiddels al bijna routine voor me, maar het landen nog niet. We hebben 4 landingen kunnen oefenen, met een hele lichte crosswind. 2 landingen waren nog wat hard en niet op de centerline, maar de andere 2 gingen voor mijn gevoel best aardig.

De tests die we hebben uit kunnen voeren zijn allemaal afgevinkt. Volgende week nog een paar testjes doen, en dan zou ik in theorie klaar zijn voor de solo. We moeten dan alleen nog een keertje naar Hoogeveen vliegen, omdat dat ons vaste uitwijkveld is. En als je enorme pech hebt kan het gebeuren dat je tijdens je eerste solo moet uitwijken. Als er bijvoorbeeld iets gebeurt op Teuge waardoor de baan wordt gesloten, of het weer wordt onverwachts slecht, dan zul je moeten uitwijken. En of je nou alleen vliegt of met een instructeur, uitwijken moet je! Omdat je met je eerste solo meestal maar 1 of 2 circuitjes vliegt (in totaal zo’n 15 minuten) is de kans niet zo groot dat je moet uitwijken. Maar toch… je moet voorbereid zijn.

De verwachting is dat ik binnen nu en 3-4 lesuren de eerste solo ga vliegen. Ik zit nu op 16 uur, en meestal vindt de eerste solo tussen de 15 en 20 uur plaats. En daarna gaan we verder met navigeren en nieuwe manoeuvres. Zin in!

Klik op het plaatje voor een filmpje!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *