Les 20: Progress check – deel 2

Les: 20 – Gemaakte uren: 1:00. Totaal aantal uren: 17:35

Het weer vandaag was heerlijk zomers. Om 10:00 was het licht bewolkt, 22 graden, en er stond een wind van slechts 3 knopen. Bij binnenkomst was dan ook de eerste opmerking van Sander: “het is wel mooi solo-weer vandaag. Heb je je VFR-kaart en medical bij je?”. OK…. ik wist natuurlijk dat de eerste solo er aan zit te komen, maar toch sloegen de zenuwen wel een beetje toe bij die vraag. Maar het antwoord was: ja! Ik had alles bij me. En toevallig waren mijn vrouw en dochter mee, die zaten heerlijk op het terras van de Take Off.

Omdat er nog een paar puntjes open stonden van de progress check spraken we af om vandaag alleen circuitjes te gaan vliegen, en in het circuit de laatste checks te doen. Dit waren dingen als een flapless-landing, een EFATO (Engine failure after take-off) en een go-around. Allemaal dingen die je rondom het veld kan oefenen. Daarna zouden we nog wat extra circuitjes doen, en als alles goed zou gaan dan zouden we misschien af gaan sluiten met een solo-circuitje. Geen druk verder…

Het was wel een erg drukke dag op Teuge. De zweefvliegers waren er weer, er werden reclamebanners opgepikt en gedropt, en om de 10 minuten ging er een vliegtuig met parachutisten de lucht in. Ook zat er veel verkeer in het circuit.

Tijdens het vliegen van de circuits moesten we een paar keer een go-around maken omdat de kist voor ons niet op tijd van de baan was. Ook hebben we een keer een “early crosswind” gedraaid, waarbij je het circuit stiekem een beetje afsnijdt om te zorgen dat je niet te dicht bij je voorganger komt. Ik zeg “stiekem”, maar uiteraard communiceer je hier duidelijk over via de radio, zodat iedereen weet wat je aan het doen bent. Op zich was het erg goed om met deze drukte in het circuit te oefenen, omdat het daarbij aankomt op inzicht, vliegerschap, communicatie en tegelijkertijd het controleren van je vliegtuig. Er gebeurt dus heel veel tegelijk. Tijdens een touch-and-go heeft mijn dochter Hanna me nog eventjes kort gefilmd. Het filmpje kun je zien door op het onderstaande plaatje te klikken.

Of het de zenuwen waren, of de drukte, dat weet ik niet. Maar tijdens de circuits merkten we dat de landingen een beetje slordig waren. Sommige landingen waren bijna perfect, maar bij andere landingen zat ik te soms hoog, soms te laag, soms te traag of soms te snel. Kortom: het was een beetje rommelig allemaal. Sander twijfelde dan ook enorm of het het goede moment was voor de eerste solo, ook gezien de drukte in het circuit. Omdat hij wist dan mijn vrouw en dochter er ook waren vond hij het lastig om de solo toch af te blazen, maar dat mag natuurlijk nooit een argument zijn. Veiligheid en zekerheid staan voorop, dus ik heb meteen gezegd dat we het wat mij betreft gewoon een weekje uitstellen. Die eerste solo komt er wel, en ik ben nog steeds redelijk vroeg. De meeste solo’s worden zo rond het 20e lesuur gevlogen, en ik zit nu op 17,5 uur. Geen enkele haast dus! En zeg nou eerlijk: misschien is de 13e ook niet de beste datum voor een eerste solo.

Klik op het plaatje voor een filmpje

We zijn dus lekker geland (de laatste landing was uiteraard de beste, misschien omdat de druk even weg was) en ik ben lekker op het terras gaan lunchen met een koud biertje in de zon. Het was een hele leerzame les, en we hebben de progress check nu helemaal afgerond. Dus wanneer het moment er is, en het weer het toelaat, dan gaat de eerste solovlucht er snel komen. Misschien volgende week al, misschien nog een weekje later. We zien wel.

Ik heb op zich geen haast met de eerste solo op zich. Ik vind het dual-vliegen ook al geweldig! Maar na de eerste solo gaan we meer focus leggen op navigatie en cross-country vluchten. Daar heb ik wel erg veel zin in. Want eerlijk gezegd kan ik het stukje tussen Deventer, Zutphen en Teuge inmiddels wel dromen…

A.s. woensdag ga ik weer twee vakken theorie-examen doen: Principles of Flight en Aircraft General Knowledge. Als ik die haal, dan staan er nog twee vakken open, welke ik dan in het najaar nog wil doen. Dus alles ligt nog mooi op schema om dit jaar, of begin volgend jaar mijn brevet te halen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *