Les 21: Circuitjes met veel thermiek

Les: 21 – Gemaakte uren: 0:55. Totaal aantal uren: 18:30

Vandaag heb ik mijn ouders een ochtendje meegenomen. Mijn vader is ook altijd enthousiast geweest over vliegen, en heeft zelf ook nog een tijdje in een motorzwever gelest, dus die wilde ik graag een keer meenemen om rond te kijken op Teuge. We waren daarom een half uurtje vroeger afgereisd dan normaal. Bij aankomst hoorde ik dat we in de PH-TGM gingen lessen, en ik kreeg de vraag of ik alvast eventjes de walkaround wilde doen. Omdat het de eerste vlucht van de dag was, hoorde daar natuurlijk ook weer het trainen van de tanks bij, waarbij je kijkt of er geen water of verontreinigingen in de brandstof terecht zijn gekomen. Daarna meteen eventjes de tanks gedipt, om te kijken hoeveel brandstof er nog in zat.

Vader en zoon

Na de walk around hebben we nog eventjes buiten staan kijken naar de eerste parachutisten van de dag die naar beneden kwamen. Het was weer mooi weer, met alleen hier en daar een klein cumuluswolkje, dus de vliegtuigen van het paracentrum volgen letterlijk af en aan om parachutisten te droppen. Vanwege de coronamaatrdegelen mogen er een stuk minder parachutisten per vlucht mee, dus ze moeten wat vaker vliegen momenteel. Maar dat betekent wel dat er vanaf het terras van restaurant de Take Off (pal naast de vliegschool) veel  te zien is.

“Dippen” van de brandstof

Ik zei het al: er waren cumuluswolkjes. En dat betekent dat er veel verticale stroming is. Cumuluswolken ontstaan namelijk doordat warme lucht opstijgt (convectie), en hoog in de lucht afkoelt waardoor het water condenseert. Het ziet er altijd heel rustig en vredig uit, die lieve witte wolkjes in de lucht, maar qua vliegen betekenen die wolkjes dat er veel thermiek is. Een grijze dag met aaneengesloten bewolking geeft veel stabieler vlieglucht dan stapelwolkjes! Als de verticale stroming sterker wordt, en de cumuluswolk zich verticaal uitbreidt, dan spreken we van een “towering cumulus” (TCU) die uit kan groeien tot een “cumulonimbus” wolk (CB, oftewel: onweerswolk). Als er in een luchtvaart-meteobericht dus de termen TCU of CB voorkomen, dan is het oppassen geblazen. Dat zijn wolken waar je bij uit de buurt wil blijven, vanwege de zeer sterke en onvoorspelbare stromingen. Maar daar was vandaag geen sprake van. Er waren alleen losse schapenwollen te zien.

Sander en ik spraken af dat we vandaag alleen circuits zouden vliegen. Het perfectioneren van de landing is nu even het belangrijkste, omdat dat het enige is wat de eerste solovlucht nog tegenhoudt. De eerste drie circuits waren redelijk rustig in de lucht, maar we merkten op base en final toch telkens wel dat er wat “dipjes” in de lucht zaten. Dit maakt dat de nadering voor de landing wat instabiel is. Soms zak je plots een paar meter naar benden, soms slaat er juist wat wind onder je vleugel waardoor je eventjes omhoog geblazen wordt. Ik kon dit in het algemeen goed opvangen, en heb een aantal prima landingen gedaan zonder hulp van Sander.

Het ontstaan van cumuluswolken

Maar hoe langer we doorvlogen, hoe heftiger de thermiekbellen waren. Bij één landing kregen we vlak voor de touchdown een windvlaag onder de vleugel waardoor we alsnog in de go-around moesten, en ook bij de laatste paar landingen was het af en toe hard werken om te corrigeren. Uiteindelijk, na 7 touch-and-go’s en 1 go-around, vonden we het mooi geweest. En… helaas. Hoewel de landingen er vandaag goed uitzagen in het algemeen vond Sander de verraderlijke windvlagen toch net iets teveel risico om mij voor het eerst solo te laten vliegen. En daar was ik het wel mee eens. Dus die stellen we gewoon weer een weekje uit.

Ondertussen kunnen we gewoon verder met het lesprogramma. De eerste solo is natuurlijk een spannende mijlpaal, maar het is ook maar gewoon één circuitje vliegen. Dus het is ook niet zo dat je stil staat als je de eerste solo niet hebt gedaan. Dus ik wacht lekker het geschikte moment af, en volgende week staat gewoon de volgende les weer op het programma. Die keer les ik weer op zondag, dus bij Mirella. Ik ben benieuwd wat we dan weer gaan doen. Zoals altijd, had ik 10 minuten na mijn les alweer zin in de volgende.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *