Les 35: Solo navigeren – Twente en Achterhoek

Les:35 – Gemaakte uren: 0:00 dual, 1:00 solo. Totaal aantal uren: 29:40 dual, 03:45 solo.

Vandaag stond er een navigatievlucht op het programma. Deze keer zou het een rondje worden over Twente en de Achterhoek, een richting die ik nog niet op was geweest. Ik had thuis de route uitgetekend, en ’s morgens het navlog ingevuld, compleet met windcorrectie, etc. Of nou ja, windcorrectie, er stond vandaag geen zuchtje wind (1-5 knopen), dus van een flinke correctie was geen sprake, maar toch… het hoort erbij.

Toen ik aankwam op Teuge was het geheel bewolkt, maar de bewolking hing allemaal boven de 2500 voet. Toen ik binnen kwam zaten zowel Sander als Ricardo op me te wachten. Sander had weer een leerling die vandaag mogelijk voor de eerste solo kon gaan, dus ik zou samen kunnen vliegen met Ricardo. “Maar”, zei Sander, “wij vinden het allebei ook prima als je de vlucht solo doet. Dan kun je weer een solo-uurtje bijschrijven”.

De geplande route

Wow, mijn eerste solo navigatievlucht. Dat klonk goed! En natuurlijk had ik geen enkel bezwaar. Omdat ik solo ging vliegen wilde Sander wel dat ik even een goede fuel-calculatie en een mass & balance zou maken. Aangezien ik voor dat vak op mijn theorie-examen 100% scoorde was dat een makkie ;-). Dus eerst even brandstof dippen, olie checken (en aanvullen), en de berekeningen uitvoeren. Om 10:15 was ik helemaal klaar om te gaan. Maar… toen ik met Ricardo de kist op zijn plek aan het duwen was begon het ineens heel zachtjes te regenen. En voor solo navigatievluchten geldt o.a. dat er geen neerslagDaarom  mag zijn.  Daarom zijn we nog even binnen op de radar gaan kijken. Het bleek dat het maar een heel licht buitje was, en dat het in het oosten sowieso droog zou zijn. We beschouwden deze paar druppels dus niet als neerslag, en ik kreeg mijn soloverklaring mee.

Tijdens het starten van de PH-TGM zag ik dat de rechter brandstoftank helemaal leeg was. Mmmm… ik had toch echt gedipt, en er moest nog 9 gallon in zitten. Dus toch maar even uitgestapt om de tank nog een keer te checken. En inderdaad: 9 gallon. Oftewel: een defecte fuel-indicator. Geen probleem, maar straks wel even melden. Ik had in ieder geval ruim genoeg brandstof bij me.

Na alle checks ben ik opgestart vanaf baan 08. Mooi naar het oosten richting Deventer, wat mijn eerste navigatiepunt zou zijn. Het zicht was niet super, maar wel meer dan 10 km, dus genoeg om door te vliegen. Zo vloog ik via Holten richting Haaksbergen. Hier wonen mijn schoonouders, die ik uiteraard van tevoren had ingelicht. Ik ben vrijwel recht over hun huis gevlogen, en ze hebben me langs zien komen. Ik heb snel wat willekeurige foto’s geschoten van Haaksbergen, en vloog door richting Groenlo.

Haaksbergen

Na Groenlo kwam de langste etappe, richting Brummen. Brummen is goed te herkennen, omdat het net voorbij de IJssel ligt, en omsloten is door een weg aan de ene kant en een spoorlijn aan de andere kant. Vanaf Brummen ben ik langzaam gaan dalen richting SIERRA.

Vlak voordat ik downwind wilde draaien meldde zich een andere kist beginning downwind. Oei, daar zou ik dan net voor kruipen, dus ik besloot om een “orbit” te maken, terug naar SIERRA. Ik had de kist in het zicht, maar de manier waarop ik wegdraaide was niet helemaal netjes (om de andere kist heen). Gevaarlijk was het niet, omdat ik zag wat ik deed, maar de volgende keer moet het anders. Voor de tweede keer vanaf SIERRA ben ik het circuit in gedraaid. De andere kant op, want inmiddels was baan 26 in gebruik. Dat kan een instinker zijn, als je vanaf baan 08 bent opgestegen. Je gaat er dan toch een beetje vanuit dat je ook op die baan landt, maar als de wind draait hoeft dat dus niet zo te zijn. Goede communicatie (en goed luisteren) is dus belangrijk!

De approach ging prima. Er stond nog steeds nul wind, dus ik kon een heel rustige landing maken, keurig op de centerline.

De gevlogen route

Al met al een leuke vlucht, en het was ongelooflijk genieten om in mijn eentje zo’n stuk te mogen vliegen. Dat geeft een enorm gevoel van vrijheid, echt een kick. Ik ben benieuwd wat we volgende week weer gaan doen!

Bij terugkomst bleek dat Sander’s leerling Thijs inderdaad net was vertrokken voor zijn eerste solovlucht. Ik heb hem nog even mee opgewacht, om een emmer water over hem heen te gooien. Tja, dat had ik zelf ook meegemaakt bij mijn eerste solo, dus dit voelde toch een beetje als revanche. Thijs, gefeliciteerd!

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *