Les 37: Solo crosswind landingen

Les:37 – Gemaakte uren: 0:00 dual, 0:50 solo. Totaal aantal uren: 30:00 dual, 04:35 solo.

Omdat het vandaag een zonnige dag zou worden had ik een solo navigatievlucht naar Hoogeveen voorbereid. Ik was al om 7:30 opgestaan om thuis mijn vluchtvoorbereiding af te maken (navlog, mass & balance, fuel calculations, enz.). Maar onderweg naar Teuge zag ik het al: die voorspelde zon was er in de ochtend in ieder geval niet! Er hing een lage mist, met wolken op ongeveer 500 ft, maar dat zou vast zo gaan optrekken.

Helaas… om 10:00 was de bewolking al wel iets opgetrokken (700 ft), maar in het noorden was het nog steeds slecht, dus een vlucht naar Hoogeveen was geen goed idee. Gelukkig trok de bewolking wel snel omhoog en zat hij twintig minuten later boven de 12oo ft. Dit is het minimum voor een solovlucht, dus ik kon in ieder geval gaan vliegen.

Omdat er een knoopje of 9 wind stond, en deze vrijwel dwars op de baan stond, was het een goede dag om nog een keer crosswind landingen te oefenen. Vorige week kon dat maar 20 minuutjes, en heb ik precies één landing kunnen doen, dus vandaag wilde ik er wat meer gaan oefenen. Sander was overtuigd dat ik het voldoende onder de knie had, dus ik mocht solo gaan vliegen.

Baan 08 was in gebruik, en na take-off begon ik met mijn eerste circuitje. Het was inderdaad erg winderig, maar er was weinig thermiek of turbulentie, dus het circuit vliegen was redelijk makkelijk te doen. Dus ik begon aan mijn eerste landing. Jammergenoeg was de kist die voor mij landde niet snel genoeg van de baan af, waardoor ik in de go-around moest. Ach ja, dan had ik dat ook weer een keer geoefend.

Bij poging 2 landde ik de kist redelijk netjes op de centerline, maar wel pas op een derde van de baan. Geen probleem, want op Teuge hebben we 1199 meter landingsbaan, dus geen probleem om wat meer baan te gebruiken. In het circuit had ik ook gezien dat het zich inmiddels fors verbeterd was. Na de 2e landing besloot ik daarom om het circuit even te verlaten (was van tevoren overlegd met Sander), om eventjes een klein rondje te vliegen over Deventer en Zutphen. Gewoon eventjes ontspannen dus.

Via SIERRA ben ik het circuit weer in gevlogen, en daarna heb ik nog 4 crosswind-landingen geoefend. Sander heeft mijn landingen allemaal gefilmd, en ik heb hier de filmpjes van de de beste en de slechtste landing gepost. Bij de beste landing landde ik keurig geflared (mag zelfs nog iets meer) op één wiel, zoals dat hoort bij een crosswind landing. Bij de slechtste landing landde ik vrijwel vlak op alle drie de wielen tegelijk. Oftewel: veel te weinig (of eigenlijk geen) flare. Maar alle landen waren vrij netjes op de centerline, en ik had het vliegtuig voortdurend goed onder controle. Leuk om te oefenen.

En uiteraard was het ’s middags, toen ik weer thuis was, schitterend zonnig en onbewolkt weer. Ach ja, ik was blij dat ik in ieder geval bijna een uur heb kunnen vliegen.

Volgende week heb ik een lesblok van 4 uur gereserveerd en is het de bedoeling om richting Eelde te vliegen. Dit is een relatief groot veld, en een gecontroleerd veld. Dus daar heb ik veel zin in!

De beste landing

En de slechtste

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *