Les 38: Retourtje Eelde

Les:38 – Gemaakte uren: 1:55 dual, 0:00 solo. Totaal aantal uren: 31:55 dual, 04:35 solo.

Wow! Wat een prachtig weer was het vanmorgen toen ik naar buiten keek. De lucht was strak blauw, en er stond nauwelijks wind. Het ideale vliegweer dus, en precies vandaag was de eerste dag dat ik een blok van 4 uur had gereserveerd voor een wat langere navigatievlucht.

Op het programma stond een vlucht naar Eelde/Groningen airport. Dit is een gecontroleerd veld (dus met luchtverkeersleiding), en dat betekent dat je van tevoren een vliegplan moet indienen. Dit plan moet uiterlijk 1 uur voor vertrek worden ingediend bij de lucht verkeersleiding Nederland (LVNL). Voordat we dus aan de slag gingen met de vluchtvoorbereiding hebben we eerst het vliegplan gefiled. Dit gaat vrij makkelijk met een online tool, en binnen een minuut was het vliegplan geaccepteerd. Eelde wist dus dat we eraan zouden komen! Ook hebben we meteen het vliegplan voor de terugweg gefiled, dan hadden we dat tenminste gehad.

Samen met Sander heb ik de route en procedures voor Eelde doorgesproken. Het vertrek van Teuge en de route tot het entry-point van Eelde (punt “ROMEO”) was op zich gesneden koek. We stegen op van baan 08 en draaiden naar het noordoosten richting ons eerste punt: Olst. Daar meldde ik me aan bij Dutchmil voor de Flight Information Service, en vervolgens ging de vlucht richting Hoogeveen, en daarna richting Assen. Punt ROMEO ligt aan de noordoostkant van Assen.

Zoals gezegd is Eelde een gecontroleerd veld, en het heeft ook een ATIS (Automatic Terminal Information Service). Dit is een geautomatiseerd systeem dat op een bepaalde radiofrequentie de huidige informatie van het vliegveld uitzendt. Je hoort dan een robotstem vertellen welke baan er in gebruik is, wat de weersomstandigheden en de luchtdruk zijn, enz. enz. Je moet dit ATIS-bericht uitgelezen hebben voordat je de CTR van het vliegveld invliegt (in dit geval voor punt ROMEO). Daarom begonnen we in de buurt van Hoogeveen met het uitluisteren van de ATIS. Vandaag was baan 23 in gebruik, met een wind van ongeveer 4 knoopjes uit het zuiden. Niets om ons druk over te maken dus.

De ROMEO-arrival, die begint bij Assen. en eindigt bij TANGO.

2 minuten voor ROMEO verlieten we Dutchmil en riep ik Eelde Tower op, met de mededeling dat we bijna bij ROMEO waren: “Eelde Tower, PH-TGM, Cessna 172, 2 minutes inbound ROMEO, 1500 ft, for landing, with information X-RAY”. Die information X-ray was de versie van het ATIS bericht dat we hadden uitgeluisterd. De verkeersleiding weet dus dat we op de hoogte zijn van de laatste omstandigheden. Mocht het zo zijn dat de omstandigheden veranderen, dan komt er een nieuwe ATIS, en dat wordt dan de volgende letter. In dit geval dus YANKEE. Maar de toren reageerde met “X-RAY is correct, ROMEO arrival for runway 23, QNH 1024, report TANGO”. Oftewel: we mochten de gepubliceerde aankomstroute (Romeo-arrival) gaan vliegen, en moesten ons melden bij het punt TANGO. Dit is een verplicht meldpunt op de route. Bij TANGO krijg je dan de instructie hoe je naar de baan mag vliegen. Je kan bv. de opdracht krijgen om het standaard circuit te vliegen, en mid downwind in te voegen, maar een verkeersleider kan je ook via een andere route richting de baan sturen. Hier geldt: verkeersleiding gaat altijd boven de standaardprocedures. Je moet dus doen wat de verkeersleiding zegt.

De landing op Eelde

Wij kregen de opdracht “join the circuit for runway 23 mid downwind, and descent to 1000 ft”. De standaardprocedure dus, en we mochten verder dalen. Op downwind hoorden we dat de verkeersleiding contact had met een jet die “3 miles final” was. We hadden deze kist snel in zicht, en vroegen de toren of we onze downwind iets langer moesten maken om niet te dicht achter de jet te komen. Dit werd bevestigd. We draaiden dus een “extended downwind” en daarna naar onze base-leg en door naar final. Voor ons zagen we de jet landen, en precies op het moment dat deze de baan had verlaten kregen we onze “cleared to land” van de toren. Want in tegenstelling tot ongecontroleerde velden (zoals bv. Teuge) mag je op een gecontroleerd veld alleen landen als je daarvoor geklaard bent. De landing was een beetje lomp (ik zat iets dichter bij de baan dan ik dacht), en het was bizar om te landen op zo’n brede en lange landingsbaan. De baan is 2500 meter, meer dan 2x zo lang als op Teuge, en hij is 45 meter breed. Een klein Cessna’tje vind je dus niet terug op deze immense baan.

Omdat er ook nog een andere kist op final zat moest ik snel doorrijden op de baan tot de eerste afslag: taxibaan BRAVO. Een deel van deze taxibaan is tijdelijk in gebruik als parkeerplaats voor 737’s van de KLM. Vanwege corona vliegen die momenteel niet, en omdat Schiphol al vrij vol stond is Eelde als extra parkeerplaats ingericht. Daarnaast stonden er nog twee 777’s geparkeerd, en het was imposant om daar langs te taxiën met ons 4-persoons kistje.

We hebben de TGM geparkeerd voor het havengebouw, op de KILO-apron. Met een geel hesje aan (verplicht!) zijn we naar de havendienst gelopen om onze landing te betalen. Daarna zijn we nog eventjes van het luchtvaarttrein afgelopen. Sander heeft een deel van zijn opleiding op Eelde gedaan, dus die heeft me eventjes wat plekjes laten zien. We zijn ook nog even langs de importeur van Cirrus gelopen, wat een producent is van lichte kleine vliegtuigjes. Er stonden er behoorlijk wat klaar om geleverd te worden, een mooi contrast met de grote 737’s op de achtergrond.

Taxiën langs de grote broertjes

Toen we er weer klaar voor waren zijn we weer terug gegaan naar onze TGM. Voordat we de motor gingen starten hebben we eerst het nieuwe ATIS-bericht weer uitgeluisterd. Inmiddels was de versie al ZULU, maar er waren geen noemenswaardige veranderingen. Nog steeds baan 23, en nog steeds weinig wind. Ik heb ons daarom weer gemeld, deze keer bij Eelde Delivery, die verantwoordlijk is voor het checken van het vliegplan en het geven van de toestemming om op te starten. Want ook het starten van de motor mag niet zonder toestemming. Het was rustig op Eelde, dus we kregen direct toestemming om op te starten, en om daarna contact op te nemen met de toren om te taxiën naar baan 23.

TT-circuit van Assen

We kregen de instructie om via taxibaan ALPHA te taxiën naar holding point S1 aan het begin van baan 23. Hier hebben we snel onze runup gedaan en gemeld dat we “ready for departure” waren. We moesten nog even blijven staan wachten, want er waren nog 2 binnenkomende vluchten die voor ons landden, maar daarna kregen we toestemming om alvast de baan op te draaien. En toen de baan vrij was kregen we direct onze “cleared for takeoff, cleared uniform departure”. Deze vertrekroute loopt op 1000 ft langs de snelweg tot Assen, waar je de CTR van Eelde weer verlaat. Inkomend verkeer volgt dus op 1500 ft de spoorlijn, en vertrekkend verkeer volgt op 1000 ft de snelweg. Zo blijf je zowel horizontaal als verticaal bij elkaar uit de buurt en het zijn heel goed visueel herkenbare routes. Eenmaal bij Uniform meldden we ons af bij Eelde en schakelden we weer over naar Dutchmil. Tussen Assen en Meppel vlogen we over het TT-circuit, waar op dat moment een race bezig was. We besloten daarom om eventjes een extra 360-graden bochtje over het circuit te draaien. Een mooi gezicht, met alle herfstkleuren er omheen.

De terugvlucht liep uiteindelijk via Meppel en Zwolle naar Apeldoorn. Er was wat sluierbewolking ontstaan, en met de zon in ons gezicht was het zicht daarom iets minder goed geworden, maar nog steeds prima vliegweer. En het zicht naar de grond bleef fantastisch mooi. In de buurt van Apeldoorn meldde ik me af bij Dutchmil en schakelde ik weer over naar Teuge Radio. We zijn we gedaald naar onze circuithoogte en we zijn netjes via SIERRA het circuit binnen gevlogen, om weer te landen op ons oude vertrouwde Teuge. Daar hebben we nog even nageklets en de debriefing gedaan van de vlucht. Het was een fantastische vliegdag met prachtig weer. De volgende vlucht gaat, als het weer het toe laat, naar Texel. Via het IJsselmeer heen, en via de Friese meren terug. Daar heb ik nu al weer veel zin in!

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *