Les 40: Solo naar Hoogeveen

Les:40 – Gemaakte uren: 0:00 dual, 1:20 solo. Totaal aantal uren: 31:55 dual, 06:55 solo.

Er stond al een tijdje in de agenda dat ik vandaag weer een solovlucht zou gaan maken. Er was geen instructeur beschikbaar voor een dual-vlucht, maar wel een kist dus ik hoopte dat het weer goed genoeg was om solo te gaan. En dat was het gelukkig! Ik had vandaag weer een middag geboekt, en dat was maar goed ook want in de ochtend was er weer een grondmist die maar niet wilde optrekken. Om 11:00 was dit echter allemaal opgelost, zodat niets mijn vlucht van 12:30 meer in de weg stond.

Toen ik aankwam moest ik nog even wachten tot mijn kist was geland. Sander was er met een andere leerling nog mee aan het lessen. Prima voor mij om even mijn wind- en brandstofberekeningen uit te voeren. Toen Sander eenmaal geland was kreeg ik de sleutels van de PH-PVG met de mededeling: je moet nog wel tanken! De kist stond geparkeerd voor Restaurant Take-Off, dus ik moest eerst een stukje taxiën naar de tankwagen van de vliegschool. Toen ik de kist eindelijk voor de pomp had geduwd bleek…. dat de brandstof op was. Er was nog niemand naar het tankstation in Twello gereden om de Euro98 bij te vullen. Dat betekende dat ik naar het pompstation van het vliegveld moest, wat ongeveer aan de andere kant van het veld ligt. Oftewel: eerst weer de kist wegslepen, de motor starten en een stukje taxiën naar de pomp. In plaats van Euro98 (Mogas) kun je bij de pomp alleen Avgas tanken (octaangetal 100 ipv 98), wat wel wat duurder is. Maar gelukkig had ik de tankpas van de vliegschool meegekregen. Ik heb tot 30 gallon getankt, waarmee ik 4 uur zou kunnen vliegen. Ruim voldoende voor een retourtje Hoogeveen, inclusief mogelijke uitwijk. Na het tanken heb ik voor de derde keer de kist gestart en ben ik terug gereden naar de vliegschool voor een korte briefing met Sander.

Met Sander heb ik de vlucht doorgenomen, en ik heb ook nog mijn mass-and-balance berekening afgemaakt. Die kun je namelijk pas definitief maken als je weet hoeveel gewicht je aan brandstof bij je hebt, dus: nadat je getankt hebt. Sander heeft mijn solo-verklaring getekend, en toen was ik (eindelijk) klaar om te gaan. Het was inmiddels al 14:30 en ik moest uiterlijk 16:30 terug zijn om te voorkomen dat ik na zonsondergang terug zou zijn. Op zich is 2 uur genoeg, maar je moet er altijd op rekenen dat je bij aankomst niet mag landen op Teuge en nog naar een uitwijk moet vliegen (wat in dit geval weer Hoogeveen zou zijn). Oftewel: ik had nét genoeg tijd om te vertrekken.

Om 14:50 taxiede ik richting baan 08. Jammergenoeg wisselde tijdens het taxiën de baan van 08 naar 26. Omkeren dus, en naar de andere kant van het veld taxiën! Uiteindelijk steeg ik om 15:00 op voor mijn korte vlucht. Via Vaassen en Ommen kwam Hoogeveen al snel in zicht, en ik herkende al snel de vuilverbranding ten noorden van Hoogeveen. Dit is een mooi herkenningspunt. Op Hoogeveen moet je namelijk vanuit het noorden het circuit naderen. Dat betekent dus dat je eerst het veld voorbij vliegt, en als je vlak voor de vuilverbranding je bocht indraait, dan kom je mooi haaks op het circuit uit, wat de bedoeling is. Ik meldde me dus aan bij Hoogeveen radio, toen ik nog ten zuiden van het veld vloog, met de mededeling dat ik wilde landen. Ik kreeg te horen dat baan 27 in gebruik was. Prima! Ook hoorde ik dat er veel kisten in het circuit zaten, of klaar stonden om te vertrekken. Het was mooi weer, en er werd gevlogen met klassieke dubbeldekkers, dus er was genoeg te doen op Hoogeveen.

Ik kon mooi in voegen in het circuit, waar op dat moment niemand op downwind vloog. Mooi volgens de procedure draaide ik naar base-leg, die hier wat korter is dan op Teuge, dus ik begon al wat eerder met dalen. Flaps 20, draaien naar final, Flaps 30, horizontaal vliegen, blaren, en voila: een zachte landing op het gras van Hoogeveen. Meteen de yoke naar me toe getrokken om het neuswiel te ontlasten, en daarna kon ik lekker hobbelend over het gras richting de parking taxiën. Ik mocht parkeren naast een rijtje andere kisten en mijn eerste solovlucht naar een vreemd veld was een feit!

Geparkeerd op Hoogeveen

Uiteraard moest ik binnen even het landingsgeld gaan betalen. Net zoals de vorige keer kreeg ik een kop koffie aangeboden in de toren en heb ik even gekletst met de havenmeester van dienst. Maar ik had niet al te veel tijd, want ik moest voor het donker thuis zijn! Dus ben ik weer terug gelopen naar de kist, voor de terugvlucht naar Teuge. Nog wel eventjes een kiekje geschoten van een oude tweedekker die net was geland. In de kist heb ik rustig de vertrekprocedure en de route voor de terugvlucht doorgenomen. Daarna heb ik me weer gemeld bij Hoogeveen Radio, en ik mocht weer richting baan 27 taxiën. Keurig de run-up uitgevoerd, alvast de “runway items” gedaan (pitot heat, landing light, carb heat cold, mixture rich, transponder ALT) en daarna een rolling take-off gedaan met Flaps 10 graden (de zogenaamde soft-field take-off). Met de neus vol getrokken vloog ik los van de baan. Daarna nog eventjes snelheid maken in het grondeffect en toen doorgestegen naar ycircuithoogte: 740 ft. Daarna ben ik het circuit uitgevlogen naar het westen, en kon ik mijn bocht doorzetten richting het zuiden, terwijl ik klom naar 1500 ft. Onderweg heb ik me even gemeld bij Dutchmil en toen kon ik koers zetten naar Holten. Vanaf daar zou ik naar Deventer vliegen, om zo via SIERRA  weer naar Teuge terug te keren.

Omdat de zon inmiddels vrij laag stond was het zicht op de terugweg een stuk slechter. In principe was er gewoon >10 km zicht, maar door als de zon in je ogen schijnt voelt dit toch heel anders dan wanneer je de zon mee hebt. Het is vooral heel goed de horizon afscannen naar ander verkeer, want hoewel ik bij Dutchmil was aangemeld blijf je zelf verantwoordelijk voor separatie met ander verkeer. Het was fijn dat af en toe de zon achter een wolk verdween, waardoor je meteen meer contrast ziet. Toen ik, op basis van de tijd, aan had moeten komen boven Holten merkte ik dat ik behoorlijk veel westelijker zat. Blijkbaar was de wind zwakker dan waarmee ik rekening had gehouden, en had ik teveel gecorrigeerd. Maar ik zag Deventer al voor me liggen, dus het was vrij eenvoudig om me te oriënteren. Ik ben via Deventer richting Bussloo gevlogen. Op dat moment zag ik vanuit het noorden twee kisten in formatie vliegen, die ook richting Bussloo draaiden en daar net iets eerder zouden aankomen dan ik. Zij vlogen echter een stuk langzamer en moesten ook nog allebei voor mij landen, dus ik besloot om even een extra rondje te draaien om wat meer afstand te creëren tussen mij en de formatie. Toen ik uiteindelijk invoegde in het circuit zaten ze ruim een downwind-lengte voor mij. Ik hoorde op de radio ook dat ze een touch-and-go zouden maken (dus geen full-stop landing), en dus had ik genoeg ruimte om te kunnen gaan landen. De landing was iets minder soepel dan op Hoogeveen, maar zoals ze zeggen: iedere landing waarvan je kan weglopen was een goede! Om 16:30 zette ik de motor weer uit en zat mijn eerste solovlucht naar een vreemd veld erop.

Het staat nog steeds op de planning om z.s.m. naar Texel te gaan, zodat ik drie vreemde velden heb geoefend. Daarna kan ik mijn 150 nm solovlucht uitvoeren (150 mijl vliegen, met landingen op 2 vreemde velden) en dan kunnen we naar het examen toe gaan werken. Het doel is om in het eerste kwartaal van 2021 mijn brevet te halen. En dan mag ik met passagiers de lucht in. Ik kan niet wachten!

Onderweg terug naar Teuge, tegen de zon in

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *