Les 41: Poging tot solovlucht naar Eelde

Les:41 – Gemaakte uren: 0:00 dual, 0:45 solo. Totaal aantal uren: 31:55 dual, 07:40 solo.

Inmiddels zitten we weer in een lockdown, waardoor instructievluchten met instructeur (dual) tijdelijk niet zijn toegestaan. Er mag door leerlingen alleen solo worden gevlogen. Omdat de voorspellingen goed waren heb ik daarom maar weer eens gebeld of ik een vluchtje kon doen. Omdat er ook geen rondvluchten of andere commerciële activiteiten zijn toegestaan, is het nu mogelijk om last-minute een solovlucht te boeken. De kisten staan toch niets te doen, en er is altijd iemand op de vliegschool aanwezig om soloverklaringen af te geven.

Omdat het weer redelijk goed was wilde ik graag een vlucht maken naar Eelde (Groningen). Ik ben daar één keer geweest met Sander, en als voorbereiding voor mijn 150 NM vlucht zou het wel goed zijn om ook een keer solo naar Eelde te vliegen.

Ik had de vlucht helemaal voorbereid en doorgesproken met Gertjan. Dus om 11:45 zat ik klaar voor vertrek. Net toen ik wilde vertrekken kwam Gertjan nog even naar me toegerend. Cesar, een andere leerling, was solo in de buurt van Hoogeveen en rapporteerde dat het zicht daar op het randje was. Er kon wel gevlogen worden, maar het was niet om over naar huis te schrijven. Goed dat hij dat even meldde, want dan ga je toch beter voorbereid op pad.

Bewolkt, maar hoog genoeg om te vliegen.

Ik steeg op van baan 08 richting het oosten, en draaide 180 graden richting Vaassen, mijn eerste navigatiepunt. Het was inderdaad een beetje mistig, maar het zicht op 1400 ft was prima te doen. Vanaf Vaassen ging ik via Heerde en Hattem richting Zwolle. Onderweg werd het zicht langzaam toch wat slechter, en toen ik tussen Zwolle en Meppel vloog besloot ik dat het niet verantwoord was om helemaal naar Eelde te vliegen, met het risico dat ik daar vast zou komen te zitten en zou moeten worden opgehaald met de auto. Ik draaide dus om, en zette weer koers naar Teuge.

Op zicht was dit een goede oefening, want ik moest nu ter plekke in het vliegtuig een route bedenken. Uiteindelijk ben ik dezelfde route terug gevlogen, maar je kan dit niet doen door simpelweg de koersen om te draaien. Want dan klopt je windcorrectie niet meer!

Eigenlijk was het terugkeren naar Teuge dus een soort van uitwijk, wat tijdens het examen ook gaat worden gevraagd. Je moet dan tijdens het vliegen op je kaart een nieuwe route uitstippelen, inclusief windcorrectie. En ondertussen moet je natuurlijk blijven vliegen, uitkijken, en zorgen dat je niet in verboden luchtruim terecht komt. Fijn om dat een keer geoefend te hebben. Uiteindelijk kwam ik keurig via Apeldoorn en knooppunt Beekbergen weer bij SIERRA terecht, waar ik netjes ben geland op baan 08. Toch eventjes 45 minuten gevlogen, maar helaas heb ik Eelde niet gered deze keer!

Volgende keer nog een poging. Als het een dag mooi weer is ga ik mijn 150 nm solovlucht doen, want die moet ik nog afvinken op het eisenlijstje voor het examen. En dan maar hopen dat er na 19 januari weer dual mag worden gevlogen, want na wat examentrainingen zou ik in principe klaar zijn voor het examen. Dus hopelijk deze zomer met passagiers de lucht in!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *