Les 45: Les in Duitsland

Les:45 – Gemaakte uren: 1:15 dual, 0:00 solo. Totaal aantal uren: 33:10 dual, 13:10 solo.

Vandaag was het prima weer, en omdat ik inmiddels ruim genoeg solo-uren heb, ben ik weer een keertje met instructeur gaan vliegen. De tweede progress check stond namelijk nog open, en die moet wel zijn afgevinkt voordat het examen kan worden aangevraagd. Omdat er in Nederland geen les mag worden gegeven ben ik eerst samen met de instructeur prive naar Duitsland gevlogen, naar vliegveld Stadtlohn, net over de grens bij Winterswijk. Voor een vlucht naar het buitenland is een vliegplan verplicht, dus dat hebben we meteen ingediend. Een uurtje later waren we op weg naar Stadtlohn, wat ongeveer 30 minuten vliegen is, en toen hebben we de low-level navigation afgevinkt. We hebben de hele vlucht op 600 ft gevlogen (het wettelijk minimum is 500 ft), om te ervaren dat het moeilijker is om je te oriënteren als je lager zit. Vanuit grotere hoogte heb je meer overzicht over de omgeving. Low level navigation oefenen we voor als je ooit in een situatie terecht komt waar plotseling de bewolking lager hangt dan verwacht, en je toch met zicht moet blijven vliegen.

Na de Duitse grens zijn we geklommen naar 1200 ft, wat de circuit-hoogte is van Stadtlohn. Het vliegveld ligt net ten zuiden van de plaats Vreden, en ik vond het vanuit de lucht nog knap lastig te vinden. Toen ik het veld zag liggen moest ik al direct naar downwind draaien. Daarna naar base en final, om te landen op baan 11. Mijn aanvliegsnelheid lag redelijk laag, dus na de flare landde ik een beetje hard, maar goed: ik was geland.

Op Stadtlohn hebben we even een pauze gehouden met een bakkie koffie in de toren. Hier heb ik ook meteen de landingsgelden voor 2 landingen betaald, zodat we aan het einde van de les na en touch-and-go weer naar Nederland konden vliegen. Het was gezellig druk op het veld, dus er was ook nog wat te kijken. Sowieso is het een erg leuk veld om op te vliegen, dus dat ga ik in de toekomst zeker vaker doen.

In de toren op Stadtlohn

De les

Na de koffie zijn we weer vertrokken om ten noorden van Vreden wat airwork te oefenen. We hebben weer geoefend op stalls, slow flight, steep turns, etc. Dus echt weer terug naar het begin en de puntjes op de i’s zetten voor het examen. Dat was wel nodig ook, want vooral de briefings voor de oefeningen en de checklists die je uit je hoofd moet kennen zaten er nog niet helemaal goed in.

Na het airwork zijn we teruggegaan naar Stadtlohn. Hier maakten we een touch-and-go, waarna we de toren vroegen om het vliegplan naar Teuge te activeren. Op dat moment stopte formeel de les en zijn we weer op het brevet van de instructeur terug gevlogen.

In het laagvlieggebied bij Zutphen hebben we nog een paar keer de voorzorgslanding geoefend. Dit is wat anders dan een noodlanding, want in tegenstelling tot bij de noodlanding heb je bij de voorzorgslanding een volledig werkend vliegtuig. Je hoeft dus niet in een keer te landen, maar je kunt rustig een keertje laag over een veld heen vliegen om te kijken of het geschikt is voor een landing.

Een voorzorgslanding maak je bijvoorbeeld als plotseling het weer verslechtert, of je bijna door je brandstof heen bent en geen vliegveld meer kan halen. Het is in principe een gewone landing, maar dan op een veld in plaats van op een vliegveld. Het is ook belangrijk om een veld te kiezen waar je weer uit kan opstijgen, zodat je terug naar het vliegveld kan vliegen zodra de omstandigheden zijn verbeterd. Bij een noodlanding is dit niet belangrijk. Daar is de enige eis: veilig landen.

Na deze oefening keerden we weer terug naar Teuge, waar ik wel een keurige landing maakte. Hiermee is de progress check afgerond, en nu hoef ik alleen nog maar 1 of 2 examentrainingen te doen voordat ik op examen mag. En de tolvlucht (spin) staat ook nog op het programma. Bij mooi weer kunnen we die volgende week gaan doen, in de Fuji (een toestel dat is gecertificeerd voor acrobatiek). Hopelijk kan ik dan in maart of april al examen doen. En met een beetje geluk mag er binnenkort weer in Nederland gelest worden. Want Duitsland was een leuk uitje, maar telkens een uur extra vliegen voor een les is wel een beetje teveel van het goede…

De gevlogen route

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *