Theorie gehaald

Vandaag stonden de laatste twee theorie-examens op het programma: Navigation en Flight Performance and Planning. Ook deze examens heb ik weer afgelegd bij Austrocontrol, de Oostenrijkse luchtvaartautoriteit. Dit werd gedaan op de locatie van mijn opleider, Orbit Groundschool, in Arnhem.

Bij het examen Navigation bleken ze vooral feitenkennis te toetsen over bv. kaartprojecties, radiobakens, zonnestanden, etc. Ik had verwacht dat ik veel aan de slag zou moeten met mijn flight computer om opstuurhoeken etc. te berekenen, maar dat werd eigenlijk niet gevraagd. Waarschijnlijk omdat je dit in de praktijk voor iedere vlucht doet en ze er vanuit gaan dat iedereen dat wel zo’n beetje beheerst. Uiteindelijk had ik voor dit vak een score van 91%, waar een minimale score van 75% was vereist. Gehaald dus!

Het tweede examen, Flight Performance and Planning, ging over brandstofberekeningen, mass & balance berekeningen, vliegtuigprestaties, etc. Ook dit is inmiddels vast onderdeel van de vluchtvoorbereiding in de praktijk, dus dit examen was gesneden koek: 100% score!

Ik heb nu dus alle 9 theorievakken gehaald, en ik heb daar precies 1 jaar over gedaan. Binnen een paar weken krijg ik het officiële theoriecertificaat thuisgestuurd van Austrocontrol. Omdat Oostenrijk een EASA-land is, is dit certificaat in alle EASA-landen geldig, dus ook in Nederland.

Voor iedereen die ooit zijn brevet wil gaan halen: ik kan Orbit Groundschool van harte aanraden. Ze hebben een goed thuisstudie-systeem, en de samenwerking met Austrocontrol werkt erg goed. Op die manier kun je de examens één voor één afwerken, en gewoon op locatie bij Orbit. De examens kosten € 55 per vak, wat ook nog eens een stuk goedkoper is dan bij het CBR in Nederland. Een aanrader dus.

Omdat ik mijn RT en LPE ook al binnen heb, is het praktijkexamen de enige horde die ik nog hoef te nemen voor het brevet. Daarvoor moet ik eerst nog minstens 15 uur vliegen, en een aantal verplichte opdrachten afwerken (zoals bijvoorbeeld een solo overland vlucht van >150 NM, met landingen op 2 vreemde vliegvelden), dus ik heb nog eventjes wat te doen. Zaterdag dus weer vol goede moed naar Teuge!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *